Page 27 - Mediterraneo e dintorni - nr 8
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n the northern part of Calabria, in some   the districts into the Byzantine empire. It   monastery of Grottaferrata in Rome,
            Itowns such as Lungro, Frascineto or   was February 13 of the year 1919, exactly   which Pope Leo XIII loved to call “oriental
            Santa Sofia d’Epiro, it is easy to meet a   one hundred years ago, when Benedict   gem set in the papal tiara”. The Albanian
            priest who enters the church to celebrate   XV with the Bull “Catholici fideles graeci   communities, established in Italy in the
            the Eucharist with his wife and children   ritus” canonically erects the Eparchy of   fifteenth century because of the Ottoman
            in tow. And it is also usual to come across   Lungro, for the Albanian faithful of the   advance, continue to maintain their
            bilingual signs or road signs, in Italian   Greek-Byzantine rite of continental Italy   religious rites of Eastern tradition until
            and in arbëreshë, the ancient Albanian   which today counts 30 parishes of which   1564 when Pope Pius IV submits them to
            language that the inhabitants still speak   25 in the province of Cosenza, two in the   the Latin bishops.
            in this part of the region that appears as a   province of Potenza, one in the province   After the Councilio di Trento we witness
            characteristic historical, social, linguistic   of Pescara, one in Lecce and one in Bari.   an attempt to “latinization” of these
            and religious microcosm, set between the   It is a sui iuris jurisdiction, of the Greek-  communities, which culminates in
            slopes of Pollino, where even the bishop   Byzantine rite, which directly depends   ferocious persecution by the feudal lords
            is  called eparch,  because he leads  an   on the Holy See, as are also the Eparchy   of the place. There are no shortage of
            Eparchy, that is an ecclesiastical province   of Piana degli Abanesi, in Sicily, made   martyrs: on 31st August 1666 in the castle
            whose name derives from the division of   up of Pius XI in 1937, and the exarchic   of Terranova the papas Nicola Basta died









                                             di queste comunità, che culmina   orientale, persistono  nel tempo.
                                             in feroci persecuzioni da parte dei   Sul piano dottrinale metterà un
                                             feudatari del  luogo.  Non man-  po’  di  ordine Papa Benedetto
                                             cano i martiri: il 31 agosto 1666   XIV con la Bolla Etsi pastoralis, nel
















            Giorgio Castriota Scanderbeg


            cune terre. La fede degli albanesi
            è ortodossa in quanto l’Albania
            fin  dall’VIII  secolo  appartiene
            alla giurisdizione del Patriarcato
            ecumenico di Costantinopoli. Tra
            il XIV e il XV secolo l’arcivescovo
            di Ocrida, nell’attuale  Bulgaria,
            può fregiarsi del titolo di Arcive-  Lungro. La Cattedrale di San Nicola di Mira
            scovo di tutta l’Albania, nonché
            degli albanesi in Italia la cui cura
            spirituale è affidata al vescovo di   nel  castello  di  Terranova  muo-  1742, che comunque ancora pone
            Agrigento. Le comunità albanesi
            stabilitesi in Italia continuano a   re di stenti il papas Nicola Basta   il rito latino su un piano superio-
            mantenere i propri riti religiosi di   che si oppone alla latinizzazione   re rispetto al rito greco. Bisognerà
            tradizione orientale fino al 1564,   di Spezzano  Albanese. Eppure   aspettare insomma l’istituzione
            quando Papa Pio IV le sottomet-  queste comunità di diritto “lati-  della prima Eparchia, quella di
            te ai vescovi latini. Quindi, dopo   ne” - perché sempre sottomesse   Lungro, appunto nel 1919, affin-
            il Concilio di Trento si assiste ad   ai vescovi latini - ma che profes-  ché i fedeli italo-albanesi  siano
            un tentativo di “latinizzazione”   sano la fede con riti di tradizione   sottratti dalla giurisdizione degli

                                                                                                   M
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