Page 42 - Mediterraneo e dintorni - nr 7
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diatamente smentita dai titoli di   dosi progressivamente nella case   si che possiedono il televisore il
               testa del film che riportano il tito-  degli italiani che  dalle  poche   cui costo è ancora rilevante; solo
               lo originale!                    decine  di migliaia di abbonati   gli anni Sessanta vedranno un’e-
               Eppure la tv che assume compor-  del  1954  (circa  24.000)  divente-  stensione più ampia della pla-
               tamenti così ridicoli è la stessa che   ranno rapidamente milioni (nel   tea, e solo i Settanta la presenza
               fa scelte coraggiose,  intelligenti,   1965 si attestano sui sei milioni).   della tv in tutte le case. Ma anche
               in anticipo sui tempi, diffonden-  Sono dapprima le case borghe-  nei primi anni della vita della tv


























                                                                 Il primo logo della RAI, realizzato dall’architetto, designer e
                                                                 pubblicitario Erberto Carboni (Parma,1899 – Milano, 1984), che
                                                                 all’acronimo RAI aggiunse il logo TV con la T grigia sopra una V
                                                                 bianca, su una base nera. A Carboni si deve anche la seconda sigla
                                                                 del “Telegiornale”, nonché il monoscopio (immagine televisiva fissa)
                                                                 mandato ininterrottamente dal 1954 al 1977: questo monoscopio fu una
                                                                 modifica di quello già esistente; la sigla, sulle note del Guglielmo Tell di
                                                                 Rossini, fu trasmessa dal 1954 al 1986









                                                  faced  with  the  title  of  a  western  film,   numbers  of  subscriptions.  There  are
                                                  The  Indian  lover:  but  the  word  lover,   bars  and  movie  theaters  that  suspend
                                                  which in the lexicon of the time refers to   their  programming  on  Thursdays  to
                                                  extramarital affairs, it is not suited to that   make  room  for  “Lascia  o  raddoppia?”,
                                                  Rai and is there ridiculously transformed   there  is  a  tendency  to  gather  family
                                                  into an unlikely “Indian wife”, however,   groups in front of the TV set of relatives
                    Fulvia Colombo, la prima presentatrice  immediately denied by the headlines of   or neighbors on the occasion of the most
                             della Televisione italiana  the film that show the original title! Yet   popular  programs.  And  then  there  is
                                                  the TV that becomes so ridiculous is the   the public debate on the new medium,
                                                  same that makes courageous, intelligent   the  criticism  of  weekly  magazines  and
                                                  choices ahead of its time, progressively   newspapers, the adventure of Telescuola.
                                                  spreading in the homes of Italians who   It  is  worth  mentioning  two  examples
                                                  will  quickly  become  millions  from  the   of this modernizing role of Italian TV.
                                                  few tens of thousands of subscribers in   This is not the linguistic unification of
                                                  1954. First of all, the bourgeois houses   the nation to which TV undoubtedly
                                                  that own the television whose cost is   made a decisive contribution, nor of the
                                                  still  relevant;  only  the  sixties  will  see   popular success of some genres such as
                                                  a wider extension of the audience, and   quizzes  or  entertainment;  rather,  it  is
                                                  only the seventies the presence of TV in   a program that is so snubbed in life as
                                                  all houses. But even in the early years   regret after his death as Carosello, born
                                                  of public TV, its presence in society is   three years after the start of Italian TV
                                                  strong, significant beyond the still low   and lasted for twenty years. That simple

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