Page 78 - Mediterraneo e dintorni - 4-2020
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ARTE/ARTS











                                                                                          La classicità,
                                                                                          un altrove con cui

                                                                                          tenere sempre un
                                                                                          contatto diretto,
                                                                                          profondo
                                                                                          e necessario


                Massimiliano Pelletti







                   di Alessandro Romanini - curatore e critico d’arte


                       grazie al nonno Mario      sono diverse le mostre, in Italia   un punto di partenza da cui
                       che, fin dall’infanzia,    e all’estero, cui ha partecipato.   sviluppare soluzioni adatte alla
                       apprende le prime          Laurea di filosofia in tasca, la   contemporaneità. «Il classico,
                È tecniche di lavorazione         poetica di Massimiliano Pelletti si   come il mito, sono concetti insiti
                del marmo nel laboratorio         alimenta di un concetto di classico   in ogni civiltà a ogni latitudine:
                artigiano di famiglia a           e tradizione, come ispirazione,   nessuna civiltà né singolo artista
                Pietrasanta, nei territori in cui   attitudine e soprattutto fuoco che   può pensare se stesso se non in
                sin dai tempi di Michelangelo     alimenta lo sviluppo creativo,   relazione con un’altra civiltà e
                si è trasmesso, di generazione    come Gustav Mahler sentenzia     un’altra forma d’arte che servono
                in generazione, quel saper fare   quando dice: “Tradizione non è il   da termine di comparazione
                scaturito dalla dialettica artista-  culto delle ceneri ma la custodia   e costruzione di identità»,
                artigiano. Il suo esordio come    del fuoco”.  Classico è prima di   afferma l’artista.  Viene dunque
                artista risale al 2006, e da allora   tutto inteso in un’ottica dinamica,   considerata una dimensione in

                Green Venus 2018 - Green onix     MassiMiLiano peLLeTTi
                90x70x45 cm - Courtesy Galleria
                Barbara Paci, Pietrasanta and the artist   It is thanks to his grandfather Mario that, since childhood, he learned the first
                Photo credits Nicola Gnesi
                                                        marble working techniques in the family artisan workshop in Pietrasanta, in the
                                                  territories where, since Michelangelo’s time, the know-how that has been passed on from
                                                  generation to generation it stems from the artist-craftsman dialectic. His debut as an
                                                  artist dates back to 2006, and since then there have been several exhibitions, in Italy and
                                                  abroad, in which he has participated. A degree in Philosophy in his pocket, Massimiliano
                                                  Pelletti’s poetics feeds on a concept of classic and tradition, such as inspiration, attitude
                                                  and above all fire that feeds creative development. Classicism is first of all understood
                                                  in a dynamic perspective, a starting point from which to develop solutions suitable for
                                                  the contemporary. “Classicism, like myth, are concepts inherent in every civilization at
                                                  every latitude: no civilization nor individual artist can think of himself except in relation
                                                  to another civilization and another art form that serve as the term of comparison and
                                                  construction of identity” says the artist. It is therefore considered a dimension in which the
                                                  sculptures by Fidia and by Fang of Gabon, the canon by Policleto as the works by Baulé
                                                  of the Ivory Coast, the poems by Hellenic Callimaco and those by Birago Diop of Senegal,
                                                  can dialogue. This spirit has led Massimiliano Pelletti, in recent years, to investigate the
                                                  plastic production of non-European civilizations and to focus attention on the sculpture of
                                                  the African continent, wondering about its history and the nature of its arts, aware of the
                                                  existence of a concept of classicism also in these places, often developed in parallel or even
                                                  before ours. A syncretic vision that is extremely contemporary, highlighting a common
                                                  artistic and anthropological-cultural root between Europe and Africa.


                Mediterraneo e dintorni - 76
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