Page 78 - Mediterraneo e dintorni - 4-2020
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ARTE/ARTS
La classicità,
un altrove con cui
tenere sempre un
contatto diretto,
profondo
e necessario
Massimiliano Pelletti
di Alessandro Romanini - curatore e critico d’arte
grazie al nonno Mario sono diverse le mostre, in Italia un punto di partenza da cui
che, fin dall’infanzia, e all’estero, cui ha partecipato. sviluppare soluzioni adatte alla
apprende le prime Laurea di filosofia in tasca, la contemporaneità. «Il classico,
È tecniche di lavorazione poetica di Massimiliano Pelletti si come il mito, sono concetti insiti
del marmo nel laboratorio alimenta di un concetto di classico in ogni civiltà a ogni latitudine:
artigiano di famiglia a e tradizione, come ispirazione, nessuna civiltà né singolo artista
Pietrasanta, nei territori in cui attitudine e soprattutto fuoco che può pensare se stesso se non in
sin dai tempi di Michelangelo alimenta lo sviluppo creativo, relazione con un’altra civiltà e
si è trasmesso, di generazione come Gustav Mahler sentenzia un’altra forma d’arte che servono
in generazione, quel saper fare quando dice: “Tradizione non è il da termine di comparazione
scaturito dalla dialettica artista- culto delle ceneri ma la custodia e costruzione di identità»,
artigiano. Il suo esordio come del fuoco”. Classico è prima di afferma l’artista. Viene dunque
artista risale al 2006, e da allora tutto inteso in un’ottica dinamica, considerata una dimensione in
Green Venus 2018 - Green onix MassiMiLiano peLLeTTi
90x70x45 cm - Courtesy Galleria
Barbara Paci, Pietrasanta and the artist It is thanks to his grandfather Mario that, since childhood, he learned the first
Photo credits Nicola Gnesi
marble working techniques in the family artisan workshop in Pietrasanta, in the
territories where, since Michelangelo’s time, the know-how that has been passed on from
generation to generation it stems from the artist-craftsman dialectic. His debut as an
artist dates back to 2006, and since then there have been several exhibitions, in Italy and
abroad, in which he has participated. A degree in Philosophy in his pocket, Massimiliano
Pelletti’s poetics feeds on a concept of classic and tradition, such as inspiration, attitude
and above all fire that feeds creative development. Classicism is first of all understood
in a dynamic perspective, a starting point from which to develop solutions suitable for
the contemporary. “Classicism, like myth, are concepts inherent in every civilization at
every latitude: no civilization nor individual artist can think of himself except in relation
to another civilization and another art form that serve as the term of comparison and
construction of identity” says the artist. It is therefore considered a dimension in which the
sculptures by Fidia and by Fang of Gabon, the canon by Policleto as the works by Baulé
of the Ivory Coast, the poems by Hellenic Callimaco and those by Birago Diop of Senegal,
can dialogue. This spirit has led Massimiliano Pelletti, in recent years, to investigate the
plastic production of non-European civilizations and to focus attention on the sculpture of
the African continent, wondering about its history and the nature of its arts, aware of the
existence of a concept of classicism also in these places, often developed in parallel or even
before ours. A syncretic vision that is extremely contemporary, highlighting a common
artistic and anthropological-cultural root between Europe and Africa.
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