Page 81 - Mediterraneo e dintorni - 2-2020
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but can live together. The theologian Di against Galilei. In fact, the scholar adhe-
Bruno writes: «Is there a conflict between res to Kepler’s ideas for which the earth
Revelation and Science? It should never performed a rotation motion on itself.
be. Science tells the truth of the molecules His adherence to the heliocentric theory
of things. Revelation teaches the truth of of the astronomer Niccolò Copernico
man in his multiple relationships “. As (1543) was more disruptive, for which,
for the conflict between Galileo and the not the earth but the sun is at the center
Inquisition, the theologian Di Bruno sees of the system with the planets turning
the basic error in thinking that Scripture around it with a revolutionary motion.
wanted to reveal an astronomical event Remaining in his Catholic faith, Galileo
and not “how powerful is the prayer of gives the world the scientific-experimen-
the just who invokes God”. In 1610 Ga- tal method for studying and knowing in
lileo discovered that the moon had irre- depth the natural reality. The scientist
gularities on its surface; that the Milky died in 1642 under the weight of a harsh
Way showed itself as a set of distant stars that expanded the Inquisition sentence. Only in 1992 “from heaven” can Gali-
universe within its borders; that Jupiter had four major sa- leo “appeal to cassation”.
tellites; that the sun was occupied by moving spots. These John Paul II in a plenary session of the Pontifical Academy
new discoveries of his were published in 1611 in Sidereus of Sciences recognizes the errors of the Church committed on
Nuncius. A job that gave him a teaching position in Floren- the works of Galileo and on his free thought. The theologian
ce, thanks to the admiration of the Grand Duke of Tuscany, writes again: “True faith will never contradict true science
Cosimo II dei Medici. It is always in 1611 that the Church and true science will never contradict true faith, because the
begins to observe it and monitor its works. Result? The friar author of both faith and science is one, only one. The Creator
Tommaso Caccini launches the accusation of contradicting of faith and science “. Galileo understood this but not the
the Holy Scriptures against modern scientists, but above all world around it, including the clerical one.
dei Medici. È sempre nel 1611 che la Chiesa comincia conoscere nel profondo la realtà naturale. Lo scienzia-
ad osservarlo e a monitorare le sue opere. Risultato? to muore nel 1642 sotto il peso di una dura sentenza
Il frate Tommaso Caccini lancia contro gli scienziati dell’Inquisizione. Solo nel 1992 “dal cielo” Galileo
moderni, ma soprattutto contro Galilei, l’accusa di potrà “ricorrere in cassazione”. Giovanni Paolo II din-
contraddire le Sacre Scritture. Infatti lo studioso ade- nanzi ad una sessione plenaria della Pontificia Acca-
risce alle idee di Keplero per il quale la terra compiva demia delle Scienze riconosce gli errori della Chiesa
su sé stessa un moto di rotazione. Più dirompente la commessi sulle opere di Galileo e sul suo libero pen-
sua adesione alla teoria eliocentrica dell’astronomo siero. Scrive ancora il teologo: «La vera fede mai con-
Niccolò Copernico (1543), per il quale, non la terra ma traddirà la vera scienza e la vera scienza mai contrad-
il sole si trova al centro del sistema con i pianeti che dirà la vera fede, perché l’Autore sia della fede che
gli girano attorno con un moto di rivoluzione. Galileo della scienza è uno, uno solo. Il Creatore della fede e
consegna al mondo, rimanendo nella sua fede catto- della scienza”. Galileo lo aveva capito ma non il mon-
lica, il metodo scientifico-sperimentale per studiare e do intorno, compreso quello clericale.
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