Page 34 - Mediterraneo e dintorni - 2-2020
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the Authenticity oF itAliAn Food
conqueRs cAnAdA
here seems to be almost a sort of sacredness in the ge-
Tsture of putting something at the table that comes from
the same place where you were born and raised. Gesual-
do Mastruzzo, one of the largest importers of the most
renowned products of the Calabrian agri-food industry
in Canada for over forty years, knows this well. His is also
a story of emigration: he arrived in America in 1975 when
Da sinistra: il presidente e CEO della IC Saving, Gesualdo Mastruzzo e the Milan company he worked for decides to send him on
Jamie Moody, in occasione della Pentola d’oro 2019 a mission. It was love at first sight for that place, of which
(ph Giulia Emanuela Storti) he immediately appreciated the countless possibilities it
offered, the beauty of the landscapes and the way of life
of the Canadians. Then he decided to settle permanently
in Canada and, having met a young woman of Italian ori-
gin, he married. It was on the eve of his wedding that an
al punto che il suo operato non è passato inosserva- episode that happened completely randomly changed the
to neppure agli occhi di una grande azienda ameri- fortunes of his life for the better. Or as he prefers to say “it
all started for a cup of coffee”. That’s right, because the idea
cana che si impegna nella diffusione di uno stile di of his mother, who arrived in America to participate in his
vita sano e responsabile per l’ambiente, la “Tree of wedding, to bring with her the coffee produced in Calabria
Life”. Un’azienda che dalla fine degli anni Sessanta met with astonishing success: the aroma that came from
commercializza alimenti naturali importati dall’Eu- that mocha conquered friends, relatives and neighbors at
ropa e che nel 2019 decide di acquisire la “Numage home, Italians and not. Mastruzzo’s perspicacity and re-
trading inc” di Mastruzzo per rafforzare la propria sourcefulness turned that “suggestion” into a thriving bu-
offerta di prodotti italiani. Una mossa con cui è riu- siness for him and his homeland. In 1981 he founded “Nu-
scita ad accaparrarsi una linea di prodotti apprezza- mage trading inc” pursuing the goal of bringing the best of
the Calabrian culinary tradition beyond the ocean. His was
ti per qualità e unicità: c’è il Tonno Callipo, l’acqua a careful selection: only authentic, quality products that
Mangiatorella, i prodotti del pastificio Colacchio, i could faithfully tell the spirit of his land that has always
torroncini di Siderno, i sott’oli di Serra San Bruno, i been nourished by the work of farmers and fishermen, by
salumi, e tanto altro. Tutto Made in Italy,scampando
alla grande ogni confronto con le imitazioni lowcost
frutto del cosiddetto “Italiansounding” che colpisce
i prodotti più rappresentativi dell’identità alimenta- italiano è messaggero della dieta mediterranea e dei
re del Bel Paese. La linfa vitale di “Tree of Life” non suoi benefici oltre ad essere capace di raccontare la
è solo il commercio. Alla base c’è una certa eticità nel storia di un posto, di una comunità e a volte anche
voler “aiutare il Canada a mangiare bene e a vive- di una famiglia come quella Callipo che da genera-
re bene” che trova espressione nelle parole di Jamie zioni si tramandano i segreti della conservazione
Moody, attualmente vicepresidente del Consiglio di del tonno in scatola». Quando incontriamo Jamie,
amministrazione dell’azienda (di cui è stato anche un bell’uomo distinto e che ha il sorriso aperto sul
mondo, ha appena finito di visitare lo stabilimento
direttore generale per 18 anni): «Commercializzia- di produzione del tonno dell’azienda Callipo, a Ma-
mo solo alimenti di qualità e di origine biologica che
siano salutari per le persone e per l’ambiente. Il cibo ierato, in provincia di Vibo, a pochi chilometri da
Pizzo, la città per antonomasia delle tonnare e dei
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