Page 34 - Mediterraneo e dintorni - 2-2020
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the Authenticity oF itAliAn Food
                                                                    conqueRs cAnAdA

                                                                       here seems to be almost a sort of sacredness in the ge-
                                                                    Tsture of putting something at the table that comes from
                                                                    the same place where you were born and raised. Gesual-
                                                                    do Mastruzzo, one of the largest importers of the most
                                                                    renowned products of the Calabrian agri-food industry
                                                                    in Canada for over forty years, knows this well. His is also
                                                                    a story of emigration: he arrived in America in 1975 when
                Da sinistra: il presidente e CEO della IC Saving, Gesualdo Mastruzzo e    the Milan company he worked for decides to send him on
                Jamie Moody, in occasione della Pentola d’oro 2019   a mission. It was love at first sight for that place, of which
                (ph Giulia Emanuela Storti)                         he immediately appreciated the countless possibilities it
                                                                    offered, the beauty of the landscapes and the way of life
                                                                    of the Canadians. Then he decided to settle permanently
                                                                    in Canada and, having met a young woman of Italian ori-
                                                                    gin, he married. It was on the eve of his wedding that an
                al punto che il suo operato non è passato inosserva-  episode that happened completely randomly changed the
                to neppure agli occhi di una grande azienda ameri-  fortunes of his life for the better. Or as he prefers to say “it
                                                                    all started for a cup of coffee”. That’s right, because the idea
                cana che si impegna nella diffusione di uno stile di   of his mother, who arrived in America to participate in his
                vita sano e responsabile per l’ambiente, la “Tree of   wedding, to bring with her the coffee produced in Calabria
                Life”. Un’azienda che dalla fine degli anni Sessanta   met with astonishing success: the aroma that came from
                commercializza alimenti naturali importati dall’Eu-  that mocha conquered friends, relatives and neighbors at
                ropa e che nel 2019 decide di acquisire la “Numage   home, Italians and not. Mastruzzo’s perspicacity and re-
                trading inc” di Mastruzzo per rafforzare la propria   sourcefulness turned that “suggestion” into a thriving bu-
                offerta di prodotti italiani. Una mossa con cui è riu-  siness for him and his homeland. In 1981 he founded “Nu-
                scita ad accaparrarsi una linea di prodotti apprezza-  mage trading inc” pursuing the goal of bringing the best of
                                                                    the Calabrian culinary tradition beyond the ocean. His was
                ti per qualità e unicità: c’è il Tonno Callipo, l’acqua   a careful selection: only authentic, quality products that
                Mangiatorella, i prodotti del pastificio Colacchio, i   could faithfully tell the spirit of his land that has always
                torroncini di Siderno, i sott’oli di Serra San Bruno, i   been nourished by the work of farmers and fishermen, by
                salumi, e tanto altro. Tutto Made in Italy,scampando
                alla grande ogni confronto con le imitazioni lowcost
                frutto del cosiddetto “Italiansounding” che colpisce
                i prodotti più rappresentativi dell’identità alimenta-  italiano è messaggero della dieta mediterranea e dei
                re del Bel Paese. La linfa vitale di “Tree of Life” non   suoi benefici oltre ad essere capace di raccontare la
                è solo il commercio. Alla base c’è una certa eticità nel   storia di un posto, di una comunità e a volte anche
                voler “aiutare il Canada a mangiare bene e a vive-  di una famiglia come quella Callipo che da genera-
                re bene” che trova espressione nelle parole di Jamie   zioni si tramandano i segreti della conservazione
                Moody, attualmente vicepresidente del Consiglio di   del tonno in scatola». Quando incontriamo Jamie,
                amministrazione dell’azienda (di cui è stato anche   un bell’uomo distinto e che ha il sorriso aperto sul
                                                                  mondo, ha appena finito di visitare lo stabilimento
                direttore generale per 18 anni): «Commercializzia-  di produzione del tonno dell’azienda Callipo, a Ma-
                mo solo alimenti di qualità e di origine biologica che
                siano salutari per le persone e per l’ambiente. Il cibo   ierato, in provincia di Vibo, a pochi chilometri da
                                                                  Pizzo, la città per antonomasia delle tonnare e dei

























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