Page 41 - Mediterraneo e dintorni - nr 18
P. 41

tHe two HUNdredtH aNNiVerSary of LeoPardi      belonging of L’Infinito, of the theoretical fabric that prepares
               aNd L’iNfiNito (1819-2019)                     and follows it, to that aesthetic of the sublime of which Leop-
               a meticulous breviary traces the sources in the  ardi undoubtedly expresses the most advanced instances in-
                name of the aesthetics of the sublime         geniously linking them to the classical tradition. Examining
                                                              in succession each of the three thematic topics of the idyll, the
                  t the end of the year in which the 200th anniversary of the   author illustrates, with irrefutable textual references, the pecu-
               Afamous Leopardian lyric was celebrated, there were many   liar components, underlining, at the same time, fundamental
               reflections on the most famous idyll of literature (not only Ital-  aspects of the culture and poetics of the Recanati genius. He in
               ian). One of the most original is offered by the book by Raffaele   fact overcame the classicistic perspective, opting for a “relativ-
               Gaetano, Leopardi e l’Infinito. A breviary of the sublime, within   istic view of the world”, based on the “weakening of the ego” as
               which the presence of the sublime is spread, documented, me-  a warning of the infinite and source of the sublime. The result
               ticulously ascertained. The rigorous method adopted prevents   is an extremely compact essay, even if moved and varied, which
               any possible deviation from the fundamental assumption: the   links and discusses the lexical and stylistic sources of the com-







                                              attraverso le sue competenze, un   gestive ma arbitrarie. La schiera
                                              patrimonio di idee che grazie a   dei «precursori» rintracciati, con
                                              lui rifioriscono nella cultura ita-  grande acume, da Gaetano è dav-
                                              liana del tempo».                vero impressionante: si parte da
                                              Sono  così  fissati,  una  volta  per   Pietro Borsieri, la cui recensione
                                              tutte, su questo asse del discorso,   al trattato Del bello e del Sublime di
                                              i «paradigmi del sublime», lungo   Ignazio Martignoni, in «Annali
                                              i quali il poeta si mosse nel com-  di Scienze e Lettere» (1810), do-
                                              porre l’idillio del 1819, mentre si   vette essere particolarmente sti-
                                              fa vieppiù nitido il «patrimonio   molante per il poeta di Recanati,
                                              semantico» dello stesso, al netto   e si trascorre in avanti e indietro
                                              di interpretazioni magari sug-   nel tempo con puntuali notazioni




                                              Palazzo Leopardi, Recanati

















            orici e poeti della modernità (tra
            Seicento e primo Ottocento) che
            del sublime - il natural sublime -
            hanno fatto uno stabile punto di
            riferimento: non c’è parola-chia-
            ve  né immagine dell’idillio  che
            non si  riveli tributaria di  testi
            che la mente onnivora del Reca-
            natese assorbiva. Giustamente,
            pertanto, Gaetano ribadisce che
            «Leopardi è sì un mediatore della
            migliore estetica antica e moder-
            na, ma è a sua volta anche un raf-
            finato teorico in grado di filtrare,


                                                                                     Mediterraneo e dintorni - 39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46